Statut Akcji Katolickiej Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej
Wstęp
Akcja Katolicka w Polsce jest stowarzyszeniem katolików świeckich, którzy w zorganizowanej formie ściśle współpracują z hierarchią kościelną w realizacji ogólnego celu apostolskiego Kościoła (por. KK, n. 33; DA, n. 20; DM, n. 15).
Rację swego istnienia Akcja Katolicka w Polsce znajduje w prawdzie o Kościele. Zorganizowana współpraca świeckich z hierarchią kościelną w realizowaniu misji apostolskiej, należy od czasów apostolskich do stałej i owocnej tradycji Kościoła (por. Rz 16, 3; Flp 4, 3). Wagę tej współpracy podkreślił Sobór Watykański II i posoborowe nauczanie Kościoła.
Papież Jan Paweł II mówiąc o wiernych świeckich, którzy „winni poczuć się rzeczywistymi podmiotami w życiu Kościoła”, wskazał na szczególne znaczenie Akcji Katolickiej w Polsce w ich formacji. Dlatego postulował jej odrodzenie w Polsce. Do biskupów polskich podczas wizyty Ad limina Apostolorum, 12 stycznia 1993 r., mówił: „Trzeba więc, aby na nowo odżyła. Bez niej bowiem infrastruktura zrzeszeń katolickich w Polsce byłaby niepełna”.
Podejmując to wezwanie, Konferencja Episkopatu Polski powołała w 1996 r. do życia Akcję Katolicką w Polsce. Jej celem jest włączanie ludzi świeckich w budowanie Kościoła Chrystusowego oraz w zorganizowaną misję apostolską, dzięki której będą mogli „czynić obecnym i aktywnym Kościół w takich miejscach i takich okolicznościach, gdzie jedynie przy ich pomocy stać się on może solą ziemi” (KK, n. 33).
Akcja Katolicka w Polsce jest stowarzyszeniem, w którym katolicy świeccy mogą realizować powołanie, które otrzymali na mocy sakramentu chrztu i bierzmowania (por. KK, n. 33).
Rozdział I
Postanowienia ogólne
Art. 1
- Akcja Katolicka Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej jest publicznym stowarzyszeniem wiernych (kan. 312 § 1 n. 3, KPK), erygowanym dekretem przez Biskupa Jana Śrutwę w dniu 14 grudnia 1995 r.
- Akcja Katolicka Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej jest organizacją kościelną w rozumieniu art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 380 z późn. zm.), zwanej dalej Ustawą.
- Akcja Katolicka Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej posiada osobowość prawną w Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
- Siedzibą władz Akcji Katolickiej Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej jest Zamość, a terenem działania jest Diecezja Zamojsko-Lubaczowska.
Art. 2
- Akcja Katolicka Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej działa na podstawie statutu nadanego przez Biskupa Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej, zwanego dalej Statutem, ustalonego na podstawie Ramowego Statutu Diecezjalnego.
- Akcja Katolicka Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej działa pod zwierzchnictwem Biskupa Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej (kan. 315 KPK), który deleguje do tego zadania Diecezjalnego Asystenta Kościelnego.
Art. 3
Akcja Katolicka Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej, zwana dalej AK, jako stowarzyszenie katolików świeckich, posiadające właściwy sobie charyzmat, współpracuje z innymi stowarzyszeniami katolików świeckich (kan. 328 KPK) i ruchami kościelnymi na terenie diecezji.
Art. 4
AK może być członkiem stowarzyszeń oraz federacji organizacji kościelnych.
Art. 5
- Patronem Akcji Katolickiej Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej jest błogosławiony Stanisław Kostka Starowieyski.
- Świętem AK jest Uroczystość Chrystusa Króla Wszechświata.
- AK posiada swój sztandar i hymn: „My chcemy Boga”.
- Logo AK stanowią litery „AK”, wpisane w krzyż, według wzoru zatwierdzonego przez Zarząd Krajowego Instytutu Akcji Katolickiej w Polsce.
- Odznakę członkowską AK stanowi znaczek z literami „AK” wpisanymi w krzyż, według wzoru zatwierdzonego przez Zarząd Krajowego Instytutu Akcji Katolickiej w Polsce.
- AK oraz jej struktury w parafiach mogą posiadać sztandary, wykonane z zachowaniem wytycznych Zarządu Krajowego Akcji Katolickiej w Polsce.
Art. 6
- AK uczestniczy w pracach Akcji Katolickiej w Polsce przez swoich reprezentantów.
- AK reprezentują :
- z urzędu Prezes Zarządu DIAK;
- delegat, wybierany przez Radę DIAK ze swego grona;
- jeżeli AK przekroczy liczbę 1 tysiąca członków, ma prawo wybrać kolejnych delegatów do Rady Krajowego Instytutu Akcji Katolickiej w proporcji 1 delegat na każdy kolejny rozpoczęty tysiąc członków.
- AK uczestniczy w kosztach prowadzenia działalności Akcji Katolickiej w Polsce na zasadach określonych uchwałą Krajowego Instytutu Akcji Katolickiej w Polsce.
Art. 7
Strukturami organizacyjnymi AK są:
- Diecezjalny Instytut Akcji Katolickiej, zwany dalej DIAK;
- Parafialne Oddziały Akcji Katolickiej, zwane dalej POAK.
Rozdział II
Cel i działalność AK
Art. 8
- Celem AK jest pogłębianie formacji chrześcijańskiej oraz organizowanie bezpośredniej współpracy katolików świeckich z hierarchią kościelną w prowadzeniu misji apostolskiej Kościoła.
- AK realizuje swoje cele poprzez:
- pogłębienie życia religijnego, moralnego, intelektualnego i kulturalnego oraz ukierunkowanie na zadania apostolskie;
- przenikanie wartościami ewangelicznymi życia społecznego;
- zajmowanie stanowisk w sprawach publicznych Kościoła, a zwłaszcza reagowanie na zagrożenia wiary i moralności chrześcijańskiej w diecezji, w uzgodnieniu z Diecezjalnym Asystentem Kościelnym;
- angażowanie się w formację dzieci i młodzieży;
- kształcenie działaczy katolickich i przygotowywanie ich do aktywności w życiu społecznym, gospodarczym, kulturalnym i politycznym.
Art. 9
- AK może prowadzić działalność, w szczególności w zakresie:
- pomocy społecznej;
- wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
- działalności charytatywnej;
- podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
- ochrony i promocji zdrowia;
- działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
- działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
- nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
- działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
- kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
- wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
- ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
- turystyki i krajoznawstwa;
- informacyjno-wydawniczym;
- działalności gospodarczej.
- Dochód z działalności gospodarczej Akcji Katolickiej służy do realizacji jej celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków.
Rozdział III
Członkowie AK, ich prawa i obowiązki
Art. 10
Akcję Katolicką stanowią członkowie:
- zwyczajni;
- wspierający.
Art. 11
- Członkiem zwyczajnym AK może zostać katolik świecki, który ukończył 18 rok życia.
- Przyjęcie do AK poprzedza staż kandydacki, który trwa nie krócej niż pół roku. Wymóg stażu nie dotyczy kandydatów, którzy byli członkami Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży, lub innego publicznego stowarzyszenia wiernych.
- Niepełnoletni, uczestniczący w działalności AK, mają status kandydata. Długość stażu, wymieniona w ust. 2, liczona jest od ukończenia przez kandydata 18 roku życia.
Art. 12
- Po ukończeniu okresu stażowego kandydat składa do Zarządu DIAK, za pośrednictwem Zarządu POAK, pisemną deklarację członkowską, do której Parafialny Asystent Kościelny dołącza opinię o kandydacie.
- Zarząd DIAK podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia na członka zwyczajnego AK.
- Do czasu powołania organów AK w parafii czynności, o których mowa w ust. 1, wykonują Parafialni Asystenci Kościelni.
Art. 13
- Członkostwo w AK jest przypisane do DIAK oraz do parafii, do której członek przynależy.
- Członek AK, który zmienił parafię, zgłasza się do obecnego POAK z dokumentem potwierdzającym jego członkostwo w AK.
- Członek AK może uczestniczyć w pracach poprzedniego lub innego oddziału, jeśli w jego nowej parafii POAK nie funkcjonuje.
- Członek AK, który zmienił diecezję, zgłasza się do POAK z dokumentem potwierdzającym członkostwo w AK i staje się członkiem AK w tej diecezji.
Art. 14
Członek zwyczajny AK ma prawo:
- wyborcze, czynne i bierne;
- udziału w przedsięwzięciach podejmowanych przez AK;
- noszenia odznaki członkowskiej.
Art. 15
Do obowiązków członków zwyczajnych AK należy:
- realizowanie celów AK;
- przestrzeganie postanowień Statutu DIAK i regulaminów DIAK oraz stosowanie się do uchwał jej władz statutowych;
- płacenie składki członkowskiej.
Art. 16
Członek AK, będący osobą fizyczną, może należeć do partii, stowarzyszeń oraz innych organizacji, które nie sprzeciwiają się wartościom chrześcijańskim i nauczaniu Kościoła katolickiego.
Art. 17
Członkiem AK nie może być ten, kto publicznie odstąpił od wiary katolickiej, zerwał ze wspólnotą kościelną, albo podlega ekskomunice deklarowanej lub wymierzonej wyrokiem (kan. 316 § 1 KPK).
Art. 18
- Członkiem wspierającym AK może być:
- dotychczasowy członek zwyczajny, który z racji wieku, stanu zdrowia lub innej istotnej przeszkody nie może brać udziału w aktywnej pracy w AK; zmienia on status poprzez złożenie wniosku do Zarządu DIAK, za pośrednictwem POAK;
- inna osoba fizyczna.
- Warunkiem przyjęcia członka wspierającego jest złożenie przez niego deklaracji o popieraniu celów AK.
Art. 19
- Uchwałę w sprawie przyjęcia członka wspierającego AK podejmuje Zarząd DIAK.
- Uchwałę w sprawie zmiany statusu członka zwyczajnego na członka wspierającego podejmuje Zarząd DIAK.
Art. 20
- Członek wspierający AK ma prawo udziału w przedsięwzięciach podejmowanych przez AK.
- Członek wspierający nie posiada czynnego i biernego prawa wyborczego.
Art. 21
Członkostwo w AK ustaje na skutek:
- rezygnacji zgłoszonej na piśmie, za pośrednictwem POAK, do Zarządu DIAK;
- wykluczenia z AK uchwałą Zarządu DIAK, w razie naruszenia przepisów Statutu DIAK lub regulaminów, z zachowaniem prawa odwołania do Biskupa Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej;
- śmierci członka;
- rozwiązania AK w diecezji.
Rozdział IV
Struktury organizacyjne AK
DIAK
Art. 22
Organami DIAK są:
- Rada DIAK;
- Zarząd DIAK;
- Komisja Rewizyjna DIAK.
Art. 23
- Radę DIAK stanowią Prezesi POAK.
- Biskup Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej może z własnej inicjatywy, lub na wniosek Zarządu DIAK, powołać do składu Rady DIAK inne osoby spośród członków AK w diecezji.
Art. 24
- Rada DIAK odbywa zebrania zwyczajne i nadzwyczajne.
- Zebrania Rady zwołuje Prezes Zarządu DIAK lub z jego upoważnienia, Wiceprezes Zarządu DIAK.
- Zebrania zwyczajne Rady DIAK zwoływane są przynajmniej 2 razy w roku.
- Zebrania nadzwyczajne Rady DIAK zwoływane są na:
- żądanie Diecezjalnego Asystenta Kościelnego lub Komisji Rewizyjnej DIAK;
- wniosek 1/4 członków Rady DIAK.
- Zebranie Rady DIAK powinno być zwołane w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia żądania lub pisemnego wniosku.
- Jeżeli urząd Prezesa Zarządu DIAK nie jest obsadzony, albo Prezes nie wykonuje obowiązku określonego w ust. 2, zebrania Rady zwołuje Diecezjalny Asystent Kościelny.
- Rada DIAK wybiera ze swego grona przewodniczącego zebrania, jego zastępcę i sekretarza, którzy stanowią prezydium zebrania.
Art. 25
- Uchwały DIAK są podejmowane zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jej członków.
- Jeżeli
liczba prawidłowo zawiadomionych członków Rady DIAK w terminie wyznaczonym w
zawiadomieniu o zwołaniu Rady DIAK jest mniejsza niż określa to ust. 1,
zebranie Rady DIAK odbywa się w drugim terminie, 30 minut po upływie terminu wyznaczonego
w zawiadomieniu o zwołaniu Rady DIAK, przy obecności co najmniej 2/5 członków Rady DIAK. - Głosowania są jawne, a w sprawach wyborów do organów DIAK – tajne.
Art. 26
- Do kompetencji Rady DIAK należy:
- wybór trzech kandydatów na Prezesa Zarządu DIAK;
- wybór i odwoływanie członków Zarządu DIAK;
- wybór i odwoływanie członków Komisji Rewizyjnej DIAK;
- wybór i odwoływanie delegatów do KIAK;
- uchwalanie rocznych planów pracy DIAK, w uzgodnieniu z Biskupem Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej;
- uchwalanie wysokości i zasad wpłat POAK na rzecz DIAK;
- uchwalanie planu finansowego DIAK;
- ocena rocznego sprawozdania z działalności DIAK;
- udzielanie absolutorium Zarządowi DIAK z tytułu wykonania planu pracy i planu finansowego;
- uchwalanie umotywowanego wniosku do Biskupa Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej o odwołanie Prezesa Zarządu w związku z nieotrzymaniem absolutorium przez Zarząd DIAK;
- ocena działalności i zatwierdzenie sprawozdań Komisji Rewizyjnej DIAK;
- podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów DIAK;
- ustanawianie odznaczeń;
- powoływanie jednostek organizacyjnych.
- Rada DIAK dokonuje wyboru kandydatów na Prezesa Zarządu DIAK, oraz członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej DIAK spośród swoich członków.
Art. 27
- W skład Zarządu DIAK wchodzą:
- Prezes Zarządu DIAK;
- dwóch Wiceprezesów Zarządu DIAK;
- Sekretarz Zarządu DIAK;
- Skarbnik Zarządu DIAK;
- od jednego do czterech członków Zarządu DIAK.
- Zarząd DIAK, na wniosek Prezesa Zarządu DIAK, wybiera ze swego grona Wiceprezesów Zarządu DIAK , Sekretarza i Skarbnika Zarządu DIAK.
Art. 28
- Prezesa Zarządu DIAK mianuje Biskup Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej spośród trzech kandydatów wybranych przez Radę DIAK, przedstawionych przez Diecezjalnego Asystenta Kościelnego.
- Prezes Zarządu DIAK reprezentuje DIAK.
- W razie przeszkody Prezesa Zarządu DIAK, DIAK reprezentuje Wiceprezes Zarządu DIAK, wskazany przez Prezesa Zarządu DIAK.
- Prezes Zarządu DIAK nie może wykonywać funkcji kierowniczych w partiach politycznych (kan. 317 § 4 KPK) oraz być posłem lub senatorem RP.
Art. 29
Zarząd DIAK, pod przewodnictwem Prezesa Zarządu DIAK, kieruje działalnością Diecezjalnego Instytutu. W razie nieobecności Prezesa, DIAK reprezentuje Wiceprezes Zarządu DIAK, wskazany przez Prezesa.
Art. 30
- Do kompetencji Zarządu DIAK należy:
- wykonywanie uchwał Rady DIAK;
- opracowanie rocznego planu pracy DIAK;
- przygotowywanie planu finansowego;
- zarządzanie majątkiem DIAK;
- powoływanie POAK;
- powoływanie i ustalanie zasad działania sekcji środowiskowych;
- przyjmowanie członków zwyczajnych i wspierających, zmiany w statusie członka zwyczajnego lub wspierającego oraz wykluczanie z członkostwa;
- koordynowanie i kontrolowanie działalności POAK;
- składanie sprawozdań z wykonania rocznego planu pracy, planu finansowego DIAK – do zatwierdzenia Radzie DIAK, a po ich zatwierdzeniu Biskupowi Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej;
- przedkładanie sprawozdań z działalności DIAK Zarządowi KIAK;
- współpraca z innymi stowarzyszeniami i ruchami kościelnymi w diecezji;
- współdziałanie z innymi podmiotami w celu realizacji zadań statutowych;
- zajmowanie stanowiska w sprawach dotyczących Akcji Katolickiej w Diecezji.
- Do sposobu podejmowania uchwał przez Zarząd DIAK stosuje się odpowiednio art. 24 Statutu DIAK.
Art. 31
- Komisja Rewizyjna DIAK składa się od trzech do pięciu członków.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej DIAK należy:
- przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli finansowej działalności Zarządu DIAK, z uwzględnieniem zgodności z planem finansowym, rzetelności i prawidłowości dokumentacji finansowej;
- przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli realizacji przez Zarząd uchwał Rady DIAK;
- przedkładanie Radzie i Zarządowi DIAK protokołów pokontrolnych wraz z wnioskami;
- składanie rocznych sprawozdań ze swojej działalności Radzie DIAK;
- występowanie do Rady DIAK z wnioskami dotyczącymi absolutorium dla Zarządu DIAK.
- Komisja Rewizyjna DIAK ze swego grona wybiera przewodniczącego i sekretarza.
POAK
Art. 32
Organami POAK są:
- Walne Zebranie POAK;
- Zarząd POAK;
- Komisja Rewizyjna POAK.
Art. 33
W Walnym Zebraniu POAK ma prawo uczestniczyć każdy członek POAK.
Art. 34
- Walne Zebrania POAK są zwyczajne i nadzwyczajne.
- Walne Zebrania POAK zwołuje Prezes Zarządu POAK przynajmniej dwa razy w roku.
- Do zwoływania zebrań stosuje się odpowiednio art. 24 Statutu DIAK.
- Jeżeli urząd Prezesa Zarządu POAK nie jest obsadzony albo Prezes nie wykonuje obowiązku określonego w ust. 2, Walne Zebranie POAK zwołuje Parafialny Asystent Kościelny.
Art. 35
Do sposobu podejmowania uchwał przez Walne Zebranie POAK stosuje się odpowiednio art. 25 Statutu DIAK.
Art. 36
- Do kompetencji Walnego Zebrania POAK należy:
- wybór dwóch lub trzech kandydatów na Prezesa Zarządu POAK;
- wybór i odwoływanie członków Zarządu POAK;
- wybór i odwoływanie członków Komisji Rewizyjnej POAK;
- uchwalanie planu pracy w uzgodnieniu z Parafialnym Asystentem Kościelnym;
- uchwalanie planu finansowego POAK;
- uchwalanie wysokości składek członkowskich;
- ocena rocznego sprawozdania z działalności POAK;
- udzielanie absolutorium Zarządowi POAK;
- uchwalenie umotywowanego wniosku do Biskupa Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej o odwołanie Prezesa Zarządu POAK w związku z nieotrzymaniem absolutorium przez Zarząd POAK;
- ocena działalności i zatwierdzenie sprawozdań Komisji Rewizyjnej POAK;
- podejmowanie innych uchwał w sprawach należących do zakresu działania POAK.
- Walne Zebranie dokonuje wyboru kandydatów na Prezesa Zarządu POAK, członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej POAK spośród członków POAK.
Art. 37
Inicjatywy ponadparafialne podejmowane przez POAK, są uzgadniane z Zarządem DIAK.
Art. 38
- W skład Zarządu POAK wchodzą:
- Prezes Zarządu POAK;
- Wiceprezes Zarządu POAK;
- Sekretarz Zarządu POAK;
- Skarbnik Zarządu POAK.
- Członkowie Zarządu POAK, w liczbie ustalonej przez Walne Zebranie POAK.
- Funkcja Wiceprezesa Zarządu POAK może być łączona z funkcją Sekretarza lub Skarbnika Zarządu POAK.
Art. 39
Prezesa Zarządu POAK mianuje Biskup Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej spośród dwóch lub trzech kandydatów wybranych przez Walne Zebranie, przedstawionych przez Parafialnego Asystenta Kościelnego.
Art. 40
Prezes Zarządu POAK reprezentuje POAK. W razie nieobecności Prezesa, POAK reprezentuje Wiceprezes Zarządu POAK.
Art. 41
- Do kompetencji Zarządu POAK należy:
- kierowanie działalnością POAK;
- opracowanie planów pracy POAK;
- przygotowanie projektu planu finansowego;
- zajmowanie stanowiska w bieżących sprawach POAK;
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania POAK;
- składanie sprawozdań z działalności i planu finansowego POAK, Walnemu Zebraniu POAK i Zarządowi DIAK;
- wnioskowanie do Zarządu DIAK o przyjęcie kandydatów na członków lub wykluczenie z członkostwa w Akcji Katolickiej;
- wykonywanie uchwał Zarządu DIAK i współpraca z nim;
- współpraca z innymi stowarzyszeniami, ruchami i grupami działającymi w parafii.
- Zarząd POAK, na wniosek Prezesa, wybiera ze swego grona Wiceprezesa, Sekretarza i Skarbnika.
- Do sposobu podejmowania uchwał przez Zarząd POAK stosuje się art. 24 Statutu DIAK.
Art. 42
- Komisja Rewizyjna POAK składa się z dwóch lub trzech członków. Komisja Rewizyjna POAK wybiera ze swego grona przewodniczącego i sekretarza.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej POAK należy:
- przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli działalności finansowej Zarządu POAK, z uwzględnieniem realizacji planu finansowego oraz rzetelności i prawidłowości dokumentacji finansowej;
- przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli realizacji przez Zarząd POAK uchwał Walnego Zebrania POAK;
- przedkładanie Walnemu Zebraniu POAK i Zarządowi POAK protokołów pokontrolnych wraz z wnioskami;
- składanie rocznych sprawozdań ze swojej działalności Walnemu Zebraniu POAK;
- występowanie do Walnego Zebrania POAK z wnioskiem dotyczącym absolutorium dla Zarządu POAK.
Rozdział V
Asystent Kościelny AK
Art. 43
- Diecezjalnego Asystenta Kościelnego mianuje Biskup Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej na pięcioletnią kadencję, z możliwością wielokrotnego jej ponawiania.
- Diecezjalny Asystent Kościelny:
- zapewnia łączność DIAK z Biskupem Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej;
- dba o właściwą formację członków Akcji Katolickiej w diecezji i czuwa nad czystością doktryny;
- uczestniczy w formacji i spotkaniach zwołanych przez Krajowego Asystenta Kościelnego;
- uczestniczy w spotkaniach Rady DIAK;
- uczestniczy w spotkaniach roboczych i posiedzeniach organów DIAK;
- koordynuje pracę Parafialnych Asystentów Kościelnych, w tym poprzez organizację dla nich zebrań i formacji.
- Diecezjalny Asystent Kościelny może zgłosić sprzeciw wobec uchwały Rady lub Zarządu Diecezjalnego Instytutu dotyczącej spraw wiary i moralności:
- zgłoszenie sprzeciwu zawiesza uchwałę;
- zasadności sprzeciwu rozstrzyga Biskup Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej;
- uznanie sprzeciwu uchyla uchwałę, a oddalenie sprzeciwu nadaje uchwale moc obowiązującą z datą jej podjęcia.
Art. 44
- Parafialny Asystent Kościelny to proboszcz parafii lub w uzgodnieniu z Biskupem Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej inny kapłan.
- Parafialny Asystent Kościelny:
- zapewnia łączność POAK z Biskupem Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej, za pośrednictwem Diecezjalnego Asystenta Kościelnego, dba o właściwą formację członków i czuwa nad czystością doktryny;
- uczestniczy w spotkaniach roboczych i posiedzeniach organów POAK;
- uczestniczy w spotkaniach zwołanych przez Diecezjalnego Asystenta Kościelnego.
- Parafialny Asystent może zgłosić sprzeciw wobec uchwały Zarządu lub Walnego Zebrania POAK w sprawach dotyczących wiary i moralności. Do zgłoszonego sprzeciwu przez Parafialnego Asystenta Kościelnego stosuje się odpowiednio przepis art. 43 ust. 3 Statutu DIAK.
- Parafialny Asystent Kościelny:
Rozdział VI
Zasady sprawowania funkcji
Art. 45
Działalność organów DIAK w sprawach nieuregulowanych Statutem DIAK określają regulaminy uchwalane przez te organy, zatwierdzone w diecezji przez Biskupa Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej.
Art. 46
- Kadencja w poszczególnych organach Akcji Katolickiej trwa cztery lata.Funkcje Prezesa Zarządu DIAK oraz prezesów Zarządu POAK można pełnić nie dłużej niż przez kolejne dwie kadencje.
Art. 47
Członek Zarządu w strukturach AK nie może być jednocześnie członkiem Komisji Rewizyjnej w równorzędnej strukturze AK.
Art. 48
W przypadku rażącego naruszenia postanowień Statutu DIAK Prezes Zarządu DIAK lub Prezes Zarządu POAK może być odwołany przed upływem kadencji przez Biskupa Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej.
Art. 49
- W przypadku przyjęcia rezygnacji, odwołania lub śmierci Prezesa Zarządu DIAK lub Prezesa Zarządu POAK, przeprowadza się wybory kandydatów na prezesa. Kadencja mianowanego prezesa kończy się z upływem kadencji Zarządu.
- W przypadku wakatu w organach AK, przeprowadza się wybory uzupełniające.
- Kadencja wybranego członka kończy się z upływem kadencji organu, do którego został wybrany.
Art. 50
Z dniem odwołania Prezesa Zarządu DIAK przez Biskupa Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej, lub Prezesa Zarządu POAK, z powodu nieuzyskania przez Zarząd absolutorium, wygasa kadencja całego Zarządu DIAK lub POAK.
Art. 51
- W przypadku, gdy członek Zarządu lub Komisji Rewizyjnej DIAK zostanie odwołany przed końcem kadencji z funkcji Prezesa POAK lub jako osoba powołana do Rady przez Diecezjalnego Asystenta Kościelnego, z dniem odwołania traci członkostwo w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej.
- Zakończenie kadencji w Radzie DIAK przez członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej DIAK nie powoduje utraty członkostwa w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej.
Rozdział VII
Majątek AK
Art. 52
- Majątek AK składa się z nieruchomości, ruchomości oraz innych aktywów.
- Majątek AK pochodzi w szczególności z:
- składek członkowskich;
- darowizn;
- dotacji, przekazywanych na zasadach obowiązujących podmioty nienależące do sektora finansów publicznych;
- spadków i zapisów;
- zbiórek publicznych organizowanych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- dochodów własnych w tym w szczególności z opłat za korzystanie z majątku AK, ze sprzedaży wydawnictw własnych, z pozyskanych środków z lokat i opłat bankowych.
Art. 53
- DIAK w sprawach majątkowych reprezentują Prezes Zarządu DIAK ze Skarbnikiem Zarządu DIAK lub Wiceprezes Zarządu DIAK ze Skarbnikiem Zarządu DIAK łącznie.
- Prezes Zarządu DIAK może działać przez pełnomocnika.
Art. 54
- W przypadku alienacji o wartości powyżej 100 000 euro, ale poniżej 1 000 000 euro, potrzebne jest zezwolenie Biskupa Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej udzielone za zgodą rady do spraw ekonomicznych i kolegium konsultorów. Alienacja o wartości powyżej 1 000 000 euro, oraz w przypadkach, o których w kan. 1292 § 2 KPK, wymaga ponadto zgody Stolicy Apostolskiej.
- Przy zaciąganiu zobowiązań, które jednorazowo przekraczają wartość 2 tys. złotych wymagana jest uprzednia zgoda Zarządu DIAK, podjęta w formie uchwały.
Art. 55
- POAK mogą zarządzać majątkiem DIAK na zasadzie zwykłego zarządu i w zakresie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd DIAK.
- Prezes Zarządu POAK może zawierać umowy cywilnoprawne na podstawie pełnomocnictwa udzielonego mu przez Zarząd DIAK.
Rozdział VIII
Uchwalenie i zmiana Statutu
Art. 56
Biskup Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej aprobuje Statut AK sporządzony w Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej według Ramowego Statutu Diecezjalnego, stanowiącego załącznik do Statutu Akcji Katolickiej w Polsce, oraz jego zmiany. Celem zachowania jednolitości działania Akcji Katolickiej w Polsce Ramowy Statut Diecezjalny przedstawia Biskupowi Rada Krajowego Instytutu Akcji Katolickiej w Polsce.
Rozdział IX
Rozwiązanie struktur organizacyjnych Akcji Katolickiej w diecezji
Art. 57
- Akcję Katolicką Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej może rozwiązać Biskup Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady DIAK, uchwalony większością 2/3 głosów przy obecności przynajmniej połowy członków Rady.
- Likwidatora rozwiązanej Akcji Katolickiej Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej wyznacza Biskup Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej.
- W przypadku rozwiązania Akcji Katolickiej Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej jej majątek, pozostały po likwidacji, staje się własnością diecezji.
Art. 58
- Zarząd DIAK może czasowo zawiesić organy POAK z własnej inicjatywy lub na wniosek Diecezjalnego lub Parafialnego Asystenta Kościelnego.
- Jeżeli po upływie przynajmniej jednego roku stanu zawieszenia nie jest podejmowana decyzja o wznowieniu działalności organów POAK, Zarząd DIAK podejmuje uchwałę o likwidacji POAK.
- Majątek DIAK, będący w zarządzie POAK, może stać się majątkiem parafii lub DIAK.
Rozdział X
Przepisy przejściowe
Art. 59
- Dotychczas uchwalone regulaminy obowiązują do czasu przyjęcia nowych w trybie art. 45 Statutu DIAK.
- Zakaz łączenia funkcji Prezesa Zarządu DIAK wchodzi w życie przy mianowaniu na kolejną kadencję.
- Ograniczenia wymienione w art. 46 ust. 2 Statutu DIAK liczone są po zakończeniu obecnie trwającej kadencji.